Orgelcomite Destelbergen



Onze CD


1. Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562 - Amsterdam 1621)

Variaties op: "Est-ce Mars?"

J.P. Sweelinck was reeds op vijftienjarige leeftijd organist van de Oude kerk te Amsterdam. Sweelinck had een belangrijke uitstraling naar de Noordduitse orgelschool, die op haar beurt Bach heeft beïnvloed. Zijn orgelwerken omvatten fantasieën, toccata's en variaties. De hier opgenomen variatiereeks is gebaseerd op een zeer oude melodie. Ook Peter Benoit gebruikte deze melodie in zijn cantate "Jacob van Artevelde" (1863) als loflied op de stad Gent.


2. Arthur Meulemans (Aarschot 1884 - Etterbeek 1966)

"Pièce Héroique"

Arthur Meulemans was een leerling van onder meer Oscar Depuydt en Edgar Tinel. Hij was stichter van de Limburgse orgel- en zangschool te Hasselt. In 1930 werd hij muziekdirecteur van het N.I.R.
Hij stelde een ontzagwekkend oeuvre samen en is één van de grootste Vlaamse romantici.
Zijn "Pièce Héroique" vat aan met een kernachtig motief in het pedaal dat de leidraad is van het hele werk. Lyrische en heldhaftige passages wisselen elkaar af. Dat Meulemans zeer orkestraal dacht, merken we aan de orkestrale sfeer die achter het werkt schuilt.


3. Flor Peeters (Tielen 1903 - Antwerpen 1986)

"O Gott, Du frommer Gott", koraalvoorspel uit het op. 68

Flor Peeters had zowel als virtuoos, componist en pedagoog grote kwaliteiten. Vele jaren was hij organist van de Sint-Rombautskathedraal te Mechelen. Hij was orgelleraar aan het conservatorium te Gent en leraar orgel en compositie aan het conservatorium in Tilburg (NL). Later werd hij directeur van het conservatorium van Antwerpen en leidde er de compositieklas. Hij gaf recitals over de gehele wereld en had een ganse schare enthousiaste leerlingen onder zijn vleugels. Peeters schreef een uitgebreid oeuvre waarin de orgelmuziek centraal staat.
Het koraal "O Gott, Du frommer Gott" heeft een integere sfeer. Het werkje is gestoffeerd met een rijk kleurenpalet en zeer subtiele harmonieën.


4. Gabriël Verschraegen (Eksaarde 1919 - Gent 1981)

koraalvoorspel: "Puer nobis nascitur"

Gabriël Verschraegen studeerde aan het Lemmensinstituut te Mechelen en het Koninklijk conservatorium te Gent o.m. bij Flor Peeters en Toussaint de Sutter. In 1944 werd hij benoemd tot organist aan de St-Baafskathedraal te Gent en in 1950 werd hij orgelleraar aan het Koninklijk conservatorium aldaar. Hij was directeur van de muziekacademie te Lokeren (1962-1968) en was sinds 1968 directeur van het Gentse conservatorium. Tevens was hij stichter en bezieler van het Gents orgelcentrum dat tot op heden een bloeiende concertvereniging is gebleven. Als organist genoot hij een internationale faam.

In het koraalvoorspel "Puer nobis nascitur" wordt de c.f. gespeeld op de schalmei in het pedaal met virtuoze omspelingen in de rechterhand.


5. Gabriël Verschraegen (Eksaarde 1919 - Gent 1981)

"Litanie"

De Litanie is geinspireerd op de "litanie van Alle Heiligen". Het werk is tweedelig. Het eerste deel is zeer gedragen en contrasteert met het tweede deel dat met zijn presto karakter uitgroeit tot een climax.


6. Oscar Van Durme (Eksaarde 1867 - St. Niklaas 1925)

"Adagio cantabile"

Oscar Van Durme was een leerling van Edgar Tinel. Hij was organist aan de Onze Lieve Vrouwkerk te Temse.
Zijn werken, waaronder voornamelijk missen, motetten, cantates, liederen en kamermuziek, zijn zeer romantisch van aard, maar werden door tijdgenoten zeer gewaardeerd. Hij schreef ook een aantal orgelalbums waarin zich dit "Adagio cantabile" bevindt.
In dit werkje kunnen we horen over welk rijk harmonieënspectrum Van Durme beschikte.


7. Camil Van Hulse (St. Niklaas 1897 - Arizona 1988)

"Toccata for grand organ"

Camil Van Hulse studeerde aan het Vlaams muziekconservatorium van Antwerpen bij E. Verheyden, L. Mortelmans, F. Lenaert en te Brussel bij A. de Greef. Hij behaalde in 1922 de prijs Albert de Vleeshouwer voor compositie. In 1923 emigreerde hij naar Amerika en werd in 1924 organist aan de All Saints Church in Tuscon (Arizona) waar hij het Tuscon symphonieorkest stichtte.
Hij was een gevierd concertorganist en kreeg als componist vele opdrachten van Amerikaanse steden en stelde een zeer omvangrijk oeuvre samen voor zowat alle bezettingen. Verschillende van zijn composities kregen belangrijke onderscheidingen.
Met deze toccate won hij de eerste prijs van de "American guild of organists" in 1946. Het werk is opgedragen aan zijn broer Frans, in het leven organist aan de dekanale kerk te St. Niklaas.


8-9-10. Antonio Vivaldi (Venetië 1678 - Wenen 1741)

"Concerto in A moll, transcriptie J.S. Bach"

Antonio Vivaldi was een historisch belangrijk figuur geweest in de ontwikkeling van het vioolconcerto, een vorm die hij tot in de perfectie uitbouwde.
Tot zijn grote bewonderaars behoorde zeker J.S. Bach. Dit concerto is een transcriptie van een concerto voor twee violen en strijkers uit het boek: "L' Estro Armonico" op. 3.

Er zijn 3 bewegingen:
- niet nader gespecifieerd
- adagio
- allegro